طرح کسب کار تجاری یا بیزینس پلن چیست ؟

business plan qtest ir کیوتست

طرح کسب و کار ، طرح تجاری و یا بیزینس پلن 

 طرح کسب و کار یا طرح تجاری (Business Plan) گزارشی است که یک کارآفرین طی آن فرآیند کسب و کار خود را شرح میدهد. این گزارش اغلب برای جلب نظر سرمایه گذاران یا شریکهای بالقوه آماده میشود اما یک کارآفرین با آماده کردن آن میتواند به نقاط ضعف و قوت طرح خود پی ببرد .

 

تعریف کلی طرح کسب و کار

یک طرح کسب و کار ، نوشتهای توصیفی و جامع در مورد کسب و کار یک موسسه ، گروه یا فرد کارآفرین است .این طرح حاوی بررسیهای دقیقی در خصوص تولیدات یا خدمات یک شرکت، بازار و مشتریان، رقبا، منابع انسانی، منابع تامین مالی، تکنولوژی و ابعاد فنی محصول یا خدمات و … است. یکی از مهمترین کارکردهای طرح کسب و کار این است که با تدوین آن، کارآفرین میتواند عوامل داخلی و خارجی درگیر در یک کسبوکار را شناسایی و اثر آنها را بر روی فعالیت خود بررسی نماید. یکی دیگر از کارکردهای طرح کسب و کار این است که قضاوت در مورد سرمایهگذاری یا عدم سرمایهگذاری بر روی یک طرح را برای سرمایهگذاران یا وامدهنگان طرح تسهیل میکند.

 

 

طرح کسب کار تجاری یا بیزینس پلن چیست کیوتست

 

دلایل نوشتن طرح کسب و کار

اساساً طرح کسب و کار نوشته می شود تا بتواند در وهله ی اول راهنمای سازمان در فعالیت خود برای رسیدن به اهدافش باشد. علاوه بر این، کاربرد مهم و اصلی طرح کسب و کار هنگامی است که سازمان نیاز دارد فرد یا سازمانی برای انجام کاری قانع نماید. اگرچه معمولاً طرح کسب و کار برای تأمین سرمایه استفاده میشود ولی در مواقع دیگر نظیر فروش کسب و کار، ادغام دو شرکت، قرارداد مشارکت در پروژهها (Joint Venture) نیز به کار میرود .

اخذ وام برای طرح کسب و کار 

برای گرفتن وام چه به صورت انتشار اوراق مشارکت یا اوراق قرضه و چه به صورت دریافت پول از بانک لازم است که شرکت طرح کسب و کار خود را ارائه دهد. در صورت انتشار اوراق قرضه نیز مؤسسه ی منتشرکننده بر اساس طرح کسب و کار شرکت، ارزیابی مالی اعتباری  (Credit Rating Definition) به عمل میآورد و بر این مبنا نسبت به تعیین نرخ بهره و انتشار اوراق اقدام میکند . جذب سرمایه گذار یکی از مهمترین کاربردهای طرح کسب و کار، به ویژه در مورد کارآفرینانی که در مرحلهی راهاندازی کسب و کارشان قرار دارند،

جذب سرمایه اولیه

از طریق سرمایه گذاران مخاطره پذیر( venture capitalist ) است. این سرمایه گذاران در ازای شریک شدن در یک کسب و کار بخشی یا تمام یک سرمایه اولیه ی راه اندازی یا در برخی موارد طرحهای توسعه ی یک شرکت را تأمین می نمایند.

شرکت در مسابقات طرح کسب و کار

شرکت در مسابقات طرح کسب و کار (Business Plan Competition) یکی دیگر از انگیزه های نوشتن طرح است. چنین مسابقاتی که در سطح دانشگاهی و ملی کشورهای مختلف دنیا برگزار میشوند، هدف توسعه ی کارآفرینی را دنبال میکنند. افراد جوان به ویژه دانشجویان طرح تبدیل ایده های خود را به کسب و کارهای انتفاعی و غیرانتفاعی مینویسند و با شرکت در مسابقات از جوایز و کمکهایی برای راهاندازی کسب و کار خود بهره مندمیشوند .

حضور در مراکز رشد و پارک های فن آوری

چند سالی است که مراکز رشد و پارکه ای فنآوری در کشور راه اندازی شده اند. این مراکز امکان برخورداری شرکت های مستقر از امکاناتی نظیر دفتر کار، خدمات مشاوره، امکانات اداری، و برخی تسهیلات مالی را فراهم میآورند. متقاضیان حضور در مراکز و پارک ها باید پیش از هر چیز طرح کسب و کار خود را آماده نمایند و بتوانند توجیه پذیر و فنآورانه بودن کسب و کار خود را نشان دهند .

ورود به بورس

شرکتهایی که قصد عرضه سهام خود را به عموم دارند، لازم است جزئیات کاملی از وضع موجود شرکت، برنامه های آینده، و پیشبینیهای خود از آینده ی شرکت را به سازمان بورس و نیز خریداران اطلاع دهند. طرح کسب و کار این شرکتها باید از بخش مالی منسجم و کاملاً دقیقی شامل تحلیلهای مالی (Financial Analysis) به ویژه ارزشگذاری (Valuation) سهام باشند 

مذاکره و دریافت امتیازات تجاری

به دلایل مختلفی ممکن است دو شرکت با یکدیگر وارد مذاکره شوند. ممکن است شرکتی قصد داشته باشد نمایندگی یک شرکت دیگر را اخذ نماید، یا آنکه به صورت مشترک با شرکتی وارد مناقصه شود، یا تحت لیسانس شرکتی به تولید بپردازد. در همه ی این موارد لازم است که شرکت پیشنهاد دهنده پیش از شروع مذاکره یا حین آن طرح کسب و کار خود را ارائه دهد. طبیعتاً در چنین طرحه ایی عمده تمرکز بر وضع موجود شرکت و قابلیت ها و پتانسیل های موجود آن است .

سرفصل های طرح کسب و کار در طرح تجاری

سرفصل ها متعددی مورد بحث و بررسی قرار میگیرد تا توانمندی کارآفرینان، بازار محصول (یا خدمت)، نحوه تولید و میزان سودآوری و موارد مشابه را بررسی نماید؛ اما الگو و فرمت مشخصی برای طرح کسب و کار وجود ندارد و مراجع مختلف، سرفصل های متفاوتی را برای این منظور در نظر گرفته اند به. طور مثال روبرت هیس ریچ در کتاب کارآفرینی این عنوان ها را برای طرح کسب و کار در نظر گرفته است

 

    1. معرفی
      1. نام و نشانی فعالیت اقتصادی
      2. نام و نشانی مدیران
      3. ماهیت فعالیت اقتصادی
      4. بیان مبالغ مالی مورد نیاز
      5. بیان میزان محرمانه بودن گزارش
    2. خلاصه مدیریتی : در این بخش، خلاصه‌ای از کل طرح تجاری در دو یا سه صفحه خلاصه می‌شود.
    3. تحلیل صنعت
      1. دورنما و روند آتی
      2. تحلیل رقیبان
      3. بخش‌بندی بازار
      4. پیش‌بینی صنعت
    4. شرح فعالیت کارآفرینانه
      1. کالاها
      2. خدمات
      3. اندازه فعالیت اقتصادی
      4. تجهیزات دفتری و کارکنان
      5. پیشینه کارآفرینان
    5. طرح تولید
      1. فرآیند تولید
      2. کارخانه فیزیکی
      3. تجهیزات و ماشین‌آلات
      4. نام تأمین کنندگان مواد اولیه
    6. طرح بازاریابی
      1. قیمت‌گذاری
      2. توزیع
      3. تبلیغ
      4. پیش‌بینی تولید
      5. کنترل‌ها
    7. طرح سازمانی
      1. شکل سازمانی و نوع مالکیت
      2. شناسایی شریکان یا سهامداران عمده
      3. میزان اقتدار مدیران
      4. پیشینه مدیریت گروه
      5. نقش و مسوولیت اعضای سازمانی
    8. ارزیابی ریسک
      1. ارزیابی ضعف فعالیت اقتصادی
      2. فناوری‌های جدید
      3. طرح‌های احتمالی
    9. طرح مالی
      1. پیش‌نویس سود و زیان
      2. برآورد جریان نقدینگی
      3. پیش‌نویس ترازنامه
      4. تحلیل نقطه سربه‌سر
      5. منابع و موارد استفاده وجوه
    10. ضمیمه
      1. نامه‌ها
      2. داده‌های تحقیق بازار
      3. اجاره‌نامه‌ها یا قراردادها
      4. فهرست‌های قیمت تأمین کنندگان